An1 Förlag

En perfekt studentpresent och annan marknadsföring

En perfekt studentpresent och annan marknadsföring

Det är en sak att skriva en bok och ge ut den på eget förlag. Det är en helt annan sak att sälja överlevnadsboken Livets ABC till många läsare. Man behöver en marknadsföringsstrategi.

Jag började med att ge boken en egen Facebook-sida, långt innan den var klar för tryck. Sedan var det dags att få förlagets hemsida på plats. Så småningom har jag kompletterat med ett Instagramkonto till förlaget och jag använder mitt personliga Linked In för marknadsföring.

I lagom tid innan examen startade jag min senaste kampanj: ”En perfekt studentpresent” jag körde den i alla tillgängliga kanaler, men utan att trötta ut mina följare (hoppas jag i alla fall): Bokens Facebook-sida, min privata Facebook-sida (väldigt sparsamt), förlagets Instagramkonto och på webbplatsen förstås. Det är viktigt att jag får följare som kan hjälpa mig att berätta om boken för andra genom att gilla och dela inläggen.

En perfekt studentpresent

En perfekt studentpresent

Jag försöker vara kreativ och använda billiga och effektiva sätt att sprida budskapet om boken.
• Jag hashtaggar #bokus och #adlibris.
• Jag länkar till boken på Bokus och Adlibris.
• Jag köper marknadsföring av inlägg på Facebook då och då.
• Inför julen blev det direktmarknadsföring med trycksak: ”Din granne har skrivit årets julklapp”.
• Kompisar och släktingar är återförsäljare.
• På marknader möter jag läsare som jag aldrig skulle ha stött på annars.
• Jag bjuder in mig själv till bokhandlare för att berätta om boken.
• Jag ska föreläsa för nya studenter om hur man överlever universitetet på Örebro universitet i höst.
• Boken passar alldeles utmärkt för människor som lär sig svenska och som ska anpassa sig till det svenska samhället. Den är väldigt lättläst och handlar om allt man behöver veta för att få ett bra liv i Sverige. 28 korta kapitel med var sitt eget tema. Det blir språklektion och kulturlektion allt-i-ett! – Det har några nappat på.

Det svåraste är att få andra att sälja boken. Bokhandlare och inköpare är otroligt kräsna i sina urval. Men jag får erfarenheter som är värdefulla när nästa bok kommer. Till exempel vet jag nu att det finns inköpare som bara köper in outgivna böcker. Man ska alltså försöka få dem att ta ett köpbeslut långt innan boken är tryckt.

Det allra mest effektiva sättet att sälja böcker har visat sig vara ”bokhandeln” i min handväska. Jag har alltid ett par böcker i väskan som jag kan visa andra och jag berättar gärna om min överlevnadsbok.

Provläs

Köp boken på Bokus

Köp boken på Adlibris

Du kan också beställa den hos din närmaste bokhandel.