An1 Förlag

NEJ! Är det ett bra alternativ?

NEJ! Är det ett bra alternativ?

NEJ! Är det ett bra alternativ?

När det ännu en gång har blivit lite mycket på jobbet och någon vill att du ska hjälpa till med ytterligare en grej. Något som är väldigt viktigt för den personen att få gjort just nu. Något som den personen vill avlasta sig själv med. Något som du kan göra … och du känner hur det knyter sig i bröstet när du biter ihop och hör dig själv säga: ja.

Det är då alla käcka rådgivare och förnumstiga chefer och ledare som har lärt sig hur man ska hantera stress på jobbet räcker upp handen och säger: ”Du måste bli bättre på att säga NEJ!” eller ”På vårt jobb är det ok att säga NEJ!”

Jag skulle vilja påstå att NEJ! det är det inte alls. Många, många av de roller vi har på jobbet kräver att du är flexibel, har lätt för att samarbeta även om uppdraget kan vara svårt och komplicerat, är stresstålig och drivande, är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad, är initiativrik och entusiasmerande och kan skapa engagemang hos andra, har ett öppet sinne och är nyfiken, vill utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring, är lyhörd och har en god kommunikativ förmåga, har lätt för att ta kontakter och skapa och behålla goda relationer både inom och utanför organisationen. Och kan fatta beslut.

Det är bara att läsa vilken platsannons som helst (och exemplen är faktiskt bara från 1 annons). Och med de kraven så är vare sig rollen eller arbetsplatsen designad för några NEJ! Vi blir helt enkelt experter på att säga ja eftersom det inte förväntas av oss att vi ska vara oflexibla, svåra att samarbeta med, inte tåla lite stress, oföretagsamma, förändringsobenägna, ofokuserade, initiativlösa, oengagerade, ha ett dåligt temperament och vara ointresserade, inte vilja utvecklas och ha svårt att lyssna och kommunicera, vara osociala och inte kunna skapa och behålla goda relationer både inom och utanför organisationen. Eller inte klara av att ta beslut.

Det här gör att många, många blir väldigt bra på att säga ja. Och sedan sitter du där och undrar hur det kommer sig att dina arbetsuppgifter har svällt till en massa som börjar bli ohanterlig. Och kollegor och kunder fortsätter att knacka på dörren och fråga när du kan leverera det de behöver. Och kanske, i värsta fall, får du ett välment råd av kollegan som nyss lagt sten på börda. ”Du vet väl att du kan säga NEJ?! (till någon av de andra).”

Det är oerhört svårt att komma runt det här problemet och jag har ingen patentlösning. Jag kan faktiskt tycka att det är ganska taskigt att lägga ansvaret på individen och inte på ledningen som borde klara av att skapa en organisation och arbetsmiljö där det inte behövs några NEJ! Men en framgångsfaktor brukar vara att bli bättre på det man redan är bra på. Skulle det fungera att säga ”JA! Men det går inte nu.” eller ”JA! Men det kan jag inte.”?

Hör av dig om du vill veta mer om hur jag tänker, eller om du vill boka en inspirationsföreläsning eller workshop. 😊

Hälsningar Anette Holm

Om föreläsningen/workshopen – Hitta ditt jobbflow™.

Om föreläsningen/workshopen – Vägen till arbetsglädje

Mina böcker hittar du här.